Don Sunpil

[영상기록] 인더스트리얼 미소녀 industrial Bishōjo

돈선필
2023-07-12

돈선필 개인전 《인더스트리얼 미소녀》
아라리오갤러리 서울 4F (서울특별시 종로구 율곡로 85)
2023. 7. 12 - 8. 19
화-토 11:00-18:00 (일/월 휴무)
오프닝 리셉션: 2023. 7. 12 17:00

기획: 아라리오갤러리 @arariogallery_official
총괄 디렉터: 강소정
보조: 황윤영

영상 번역 & 내레이션: 유지원 @_jiwonyu
드라마터그: 김신재 @sh_nj_ek_m
디자인: 신신 @shin_of_shinshin
배경음악: 박다함 @parkdaham
공간: 프롭서울 @prop.seoul_pic.constr
영상기록: 손주영 @eligarfson
사진: 조준용
설치: 피아

후원: 서울문화재단

Don Sunpil 《industrial Bishōjo》
ARARIO Gallery Seoul 4F (85, Yulgok-ro, Jongno-gu, Seoul, Republic of Korea)
2023. 7. 12 - 8. 19
Tue-Sat 11:00-18:00 (Sun/Mon Closed)
Opening Reception: 2023. 7. 12 17:00

Curating: ARARIO GALLERY @arariogallery_official
Executive Director: Sojung KANG
Assistant: Yoonyoung HWANG

Translation & Narration: Jiwon Yu @_jiwonyu
Dramaturg: Shinjae Kim @sh_nj_ek_m
Design: Shin Shin @shin_of_shinshin
BGM: Daham Park @parkdaham
Space: Prop seoul @prop.seoul_pic.constr
Videography: Jooyoung Son @eligarfson
Photography: Joonyong JO
Installation: PIA

Supported by Seoul Foundation for Arts and Culture

아라리오갤러리 서울은 2023년 돈선필 작가의 개인전 《인더스트리얼 미소녀(Industrial Bishōjo)》를 7월 12일부터 8월 19일까지 개최합니다. 돈선필 작가는 특유의 면밀하고 집요한 탐구 정신과 애정으로 피규어를 둘러싼 사회 문화 현상들을 작업을 통해 표현해왔습니다. 작가 개인에게 피규어는 개인적 애정의 대상이기도 하지만, 작품 대상으로서의 피규어는 특정 대상을 재현하기보다는 사회적으로 합의된 기호적 현상들을 분석하기 위한 수단이 됩니다. 전시 《인더스트리얼 미소녀(Industrial Bishōjo)》도 역시 동일한 범주 속에서 작동하는데, 이번엔 ‘미소녀’ 피규어의 생산 동력을 둘러싼 생산자적 관점의 이야기를 다룹니다. 작가는 자본주의 시장 구조에서 수요와 공급의 원칙에 기반하지만, 동시에 설명 불가한 맹목적 열기로 모든 가공 캐릭터 중 가장 빈번하게 탄생하는 미소녀 피규어가 끊임도 없고 끝도 없이 생성되고 변화해 나가는 산업 구조의 특이성과 동력을 상상하고 거기서 파생되는 감상과 성찰을 이야기합니다.

Arario Gallery Seoul presents the solo exhibition of DON Sunpil, 𝙄𝙣𝙙𝙪𝙨𝙩𝙧𝙞𝙖𝙡 𝘽𝙞𝙨𝙝ō𝙟𝙤, from 12 July to 19 August, 2023. For the artist DON Sunpil, this subject has been Figures from the Japanese animation for a long time, and he has been expressing analytical diagnosis and serious criticism beyond hobbies through his work with his unique meticulous and persistent spirit of inquiry and affection. For the artist himself, while the figure is also a subject of personal affection, but the figure as a subject of work, the figure becomes a means to analyze the agreed-upon semiotic phenomena socially, rather than representing a specific subject. The exhibition 𝙄𝙣𝙙𝙪𝙨𝙩𝙧𝙞𝙖𝙡 𝘽𝙞𝙨𝙝ō𝙟𝙤 also operates within the same category, but this time mainly deals with the narrative from the producers’ perspective surrounding the driving force of Bishōjo figure production. This time, it imagines the uniqueness and power of an industrial structure in which the Bishōjo figure, which is most frequently born among all processed characters, is continuously and endlessly generated and changed based on the principles of supply and demand in the capitalist market structure, but also an inexplicable fervor, and discusses appreciation and contemplation derived from it.